Log ind
VÆRKTØJER
MatLex
Opslagsværk med matematikfaglige begreber
Notesbog
Din personlige notesbog til arbejdet på fagportalen
SkoleTube
Direkte adgang til en lang række web 2.0-værktøjer
Tallinje
Tæl og regn med tallinjen

III. Sandsynlighed og simulering


© Colourbox

Selvom det nogle gange kan virke som om, at du aldrig slår den sekser, som du har brug for i et terningespil, så er der lige stor chance for at slå hvert af de 6 øjental med en almindelig terning. Hver gang du slår med terningen, er det tilfældigt, hvilket øjental det bliver, og du kan godt risikere at slå det samme øjental mange gange i træk, fx kan du slå en 2’er fem gange i træk. Men hvad sker der mon, hvis du bliver ved med at slå med terningen? Måske orker du ikke at slå 1000 gange med en terning for at se, hvad der sker, men så kan du få hjælp af et regneark.

I dette forløb skal du arbejde med sandsynlighed og undersøge, hvor stor chance der er for at noget bestemt sker i forskellige chanceeksperimenter, som du gentager mange gange, bl.a. ved at bruge et regneark. Du skal også lære at beskrive sandsynlighed ved at bruge brøk, decimaltal og procent.